Kurser inom svetsning och verkstad

Vi bevakar en serie av yrkesutbildningar inom olika områden som syftar till att knuffa fler ungdomar in i yrkeslivet efter avslutad skolgång. Svetsare och verkstadsarbetare är ett yrke som har stora framtidsutsikter. Med det här kursupplägget skapas en stark bro mellan ungdomar och arbetslivet genom att ge dem en efterfrågad kompetens, praktisk erfarenhet och en chans att bygga ett framtida yrke.

Terminskursen riktar sig till ungdomar som kanske redan har lämnat skolsystemet och snabbt behöver skaffa sig arbetsmarknadsrelaterade färdigheter. Kursen är mer praktiskt inriktad och syftar till att ge deltagarna en snabb väg in i arbetslivet, snarare än att förbereda för vidare utbildning. En gymnasieutbildning är bredare och en mer långsiktig investering som förbereder elever för både yrkeslivet och vidare studier. Terminskursen är en snabb och praktiskt orienterad utbildning för att möta omedelbara behov på arbetsmarknaden. Båda har sin plats, beroende på individens bakgrund, mål och tidshorisont. Kursen genomförs i samarbete med Oppunda svets och mekanik i Nyköping.

Målgrupp:
Ungdomar mellan 18–25 år som står utanför arbetsmarknaden och som vill få praktiska och teoretiska kunskaper inom svetsning och verkstadsarbete för att öka sina chanser till jobb.

Kursens syfte:
Att ge deltagarna grundläggande kunskaper och färdigheter inom svetsning och verkstadsarbete, samtidigt som de får inblick i branschens krav och arbetsmöjligheter. Målet är att deltagarna ska kunna arbeta inom industri, verkstad eller med relaterade yrken direkt efter kursens slut.


Kursöversikt

Elevernar ges praktisk undervisning i verkstadsmiljö med hands-on-erfarenhet. Vi kompletterar med teoretiska lektioner. Grupparbeten genomförs med individuell handledning för att möta olika behov och inlärningsstilar.

Längd:
En termin (ca 20 veckor) på heltid.

Introduktion till svetsning och verkstadsarbete (2 veckor)

  • Introduktion till olika svetsmetoder (MIG/MAG, TIG och MMA).
  • Verktyg och maskiner i en verkstadsmiljö – säker användning och underhåll.
  • Genomgång av arbetsmiljö och säkerhet i verkstadsmiljö (personlig skyddsutrustning, brandskydd, och riskhantering).

Grundläggande svetsningstekniker (5 veckor)

  • Praktiska övningar i MIG/MAG- och MMA-svetsning.
  • Förståelse för materiallära – metaller och deras egenskaper.
  • Svetsning av enkla föremål och konstruktioner.

Verkstadsteknik och tillämpningar (4 veckor)

  • Introduktion till verkstadsarbete såsom slipning, borrning och kapning.
  • Grundläggande ritningsläsning och tolkning av arbetsbeskrivningar.
  • Montering och tillverkning av enklare metallkonstruktioner.

Fördjupning och specialisering (5 veckor)

  • Fördjupade kunskaper i TIG-svetsning för tunnplåt och rostfritt stål.
  • Praktisk tillämpning: Bygga och svetsa en egen konstruktion, t.ex. en möbel eller verktygshållare.
  • Introduktion till CNC-maskiner och automatiserad svetsning.

Arbetslivskunskap och praktik (4 veckor)

  • Studiebesök på lokala företag inom industrin och verkstadssektorn.
  • CV-skrivning och jobbansökningar – hur man presenterar sin kompetens.
  • Praktik hos samarbetande företag för att få arbetslivserfarenhet och nätverk.

Avslutande projekt och utvärdering (2 veckor)

  • Självständigt projekt där deltagarna designar, planerar och tillverkar en produkt som visar deras kompetens.
  • Examination: Presentation av projektetinför lärare och representanter från branschen.

Certifiering och framtid

Efter avslutad kurs får deltagarna:

  • Ett certifikat som intygar deras kunskaper inom svetsning och verkstadsteknik.
  • Möjlighet att ta svetsarprövning för att få ett internationellt svetscertifikat (t.ex. enligt SS-EN ISO 9606-1).
  • Kontakter med arbetsgivare och eventuellt erbjudanden om fortsatt praktik eller anställning.

Gymnasieutbildningen är en bredare och mer långsiktig investering som förbereder elever för både yrkeslivet och vidare studier. Terminskursen är en snabb och praktiskt orienterad utbildning för att möta omedelbara behov på arbetsmarknaden. Båda har sin plats, beroende på individens bakgrund, mål och tidshorisont.